vrijdag 1 mei 2015

Week 16: Istanbul!

Ik begin deze weekplog een paar dagen eerder, zodat ik de hele reis in een post kan zetten. Op 11 april ging ik namelijk met studievereniging naar Istanbul! Ik bleef acht dagen waarin we bedrijfsbezoeken aflegden, maar ook veel culturele activiteiten hebben ondernomen.

Zaterdag
Zaterdagmiddag vertrokken we met de hele groep naar Istanbul! 

In het vliegtuig had ik dit prachtige uitzicht. 

Met de bus naar het hostel!

's Avonds kwamen we aan in Istanbul en na een uurtje rijden met de bus (die wifi had, wat ik best bijzonder vond), kwamen we aan bij het hostel, het Sultan Hostel.

De kamerindeling hadden we al van tevoren gekregen, maar 's avonds kregen we dan ook onze kamer toegewezen. Wij zaten met z'n achten in kamer 501, op de hoogste verdieping. Na 4 trappen opgelopen te hebben (ik met mijn handbagagekoffertje gelukkig, maar anderen moesten een halve hutkoffer naar boven sjouwen), kregen we als beloning dit uitzicht. Met dit uitzicht kon ik het wel een week uithouden op de bovenste etage!

Zondag
Toen we zondag wakker werden, konden we ook ons uitzicht bij daglicht zien, wat net zo mooi was als 's avonds.

We kregen deze dag een tour door Istanbul waarbij we alle 'hoogtepunten' van de stad te zien kregen. 

Verder bezochten we die dag ook de blauwe moskee. Deze was maar een minuutje lopen van ons hostel.

We moesten natuurlijk wel een hoofddoek om!

Binnen in de moskee keken we onze ogen uit bij alle versieringen. We liepen op een tapijt (we moesten ook onze schoenen uitdoen) en we zagen ook mensen bidden.

De blauwe moskee van een afstand gezien. Het weer was trouwens geweldig, alle dagen was het wel rond de 20 graden.

Aan de overkant van de blauwe moskee stond de Hagia Sophia. De Hagia Sophia begon als een moskee, werd dan een kerk, dan weer een moskee en uiteindelijk werd het een museum. Echter roept de Hagia Sophia nog wel mensen op voor het gebed. Dit doet hij samen met de blauwe moskee, waarmee hij 'communiceert' tijdens het oproepen.

Ik at gepofte kastanjes, wat nog best lekker was.

Toen we uit de Hagia Sophia liepen, kwamen we dit gebouwtje tegen.

Aan het einde van de rondleiding kregen we nog de geschiedenis van de moskee te horen (volgens mij) en gingen we op de foto met een van de grootste financierders (achter ons).


We dronken Turkse appelthee, wat echt mierzoet was.

's Middags stapten we op de boot voor een boottour.

Deze mooie moskee kwam langs tijdens ons boottochtje.

Toen we terugliepen, zette ik nog even de moskee op de foto.

Maandag 
Vandaag hadden we een bedrijfsbezoek bij Philips in het Aziatische deel van Istanbul. 

Na het bezoek bij Philips gingen we met de boot terug naar het Europese deel van Istanbul, waar ook ons hostel lag. Er vlogen bizar veel meeuwen rond de boot en ook liepen ze op het zeil (wat boven ons hing), waardoor ik deze foto kon maken.

Op de terugweg naar het hostel, liepen we nog snel even door een kleine bazaar.

's Avonds gingen we met acht meiden eten bij een Turks (joh) restaurantje. Ik bestelde köfte, wat heerlijk smaakte. We kregen gratis thee en dessert (baklava!) achteraf, wat het helemaal af maakte.

Op de terugweg zagen we blauwe moskee eens in het donker.

Dinsdag 
Dinsdag gingen we onder andere naar het Nederlandse Consulaat wat echt midden in een winkelstraat was gevestigd. Ook kregen we hier een praatje van de Rabobank.

'S avonds aten we met de hele groep op een dakterras met dit prachtige uitzicht. Helaas moesten we wel twee uur wachten (in de kou) op onze pizza.

Het uitzicht maakte gelukkig veel goed.

Woensdag
Woensdag gingen we 's ochtends met een klein groepje naar een park in het midden van Istanbul. 's Middags gingen we met de hele groep naar Princess' Island.
We liepen langs dit mooie huis.

We kwamen in het park en het was prachtig. Overal lagen tulpenvelden en verder zagen we ook deze mooie bruggetjes.

Pretty!

Overal in Istanbul zag je deze prachtige tulpen.

Nog meer bloemen.
  
En nog meer.

We liepen weer terug naar het hostel via dit weggetje. Aan de rechterkant van de foto zie je nog een beetje een restaurantje waar je heel leuk kon zitten.

In de middag gingen we met de boot naar Princess' Island. Hier huurde ik met Romy en Kevin een mountainbike waarmee we een rondje over het eiland hebben gefietst. 

Het leuke en opmerkelijke aan dit eiland is dat er geen auto's mogen rijden. Je ziet dus alleen maar fietsen en koetsen met paarden ervoor. Toen we even verderop waren met de fiets, zag je de paarden ook 'vrij' lopen. 
 
Mooi plaatje.

Ze liepen zelfs over de weg waarop wij fietsten.

Ik vond de paarden er wel erg dun uitzien, heel zielig.

De mountainbike.

En het uitzicht dat we hadden tijdens het fietsen.

Toen we terug waren met de fiets en betaald hadden (omgerekend waren we nog geeneens €6,- kwijt!) liepen we nog even rond in het centrum. Hier zagen we deze straathond (die je hier heel veel hebt) met prachtige ogen.

's Avonds gingen we met de hele groep eten bij een restaurantje vlakbij het hostel. Voor 30 lira (ongeveer €12,-) kregen we een voorgerecht (wat bestond uit brood met ) en een hoofdgerecht. Het hoofdgerecht werd op een typisch Turkse manier gedaan. De kok haalde heel spectaculair een hete pot tevoorschijn waar hij met een mes de bovenkant vanaf tikte. De pot werd geleegd op je bord en je kon gaan eten.

Er stond een wijnrek met een vrij merkwaardige naam bij onze tafel.

 Donderdag
Vandaag hadden we weer een bedrijfsbezoek, namelijk bij de Deutsche bank! We gingen er onder andere met de metro ernaar toe.

Na de presentatie at ik buiten nog deze candybar. Het smaakte een beetje als een Bueno, maar dan nóg lekker (ja, dat kan blijkbaar).

Mijn uitzicht tijdens het eten.

's Avonds aten we bij een restaurantje wat schuin tegenover ons hostel zat. Deze was door de professoren aangeraden. We kregen een gratis voorgerecht, Turks brood, dit bovenstaande hoofdgerecht en ook weer een gratis dessert. Het was allemaal echt heerlijk.
Het toetje. Dit aten we trouwens met 4 personen.

Van de ober kreeg ik de linker roos, die ik probeerde na te maken. Zoals je ziet, is dit niet heel erg goed gelukt.

Ook kregen we gratis waterpijp! We probeerden hem zo lang mogelijk te maken met de 'zuigstukjes' (ik kan er echt geen andere naam voor verzinnen, haha).

Vrijdag
De vrijdagochtend hadden we vrij en we (ik en twee vriendinnen) besloten om Istanbul nog even door te lopen.

Ik durf niet te zeggen wat dit is, maar het was wel heel mooi!


We zagen weer prachtige bloemen.

Mooi!

We dronken nog een kopje thee op een terrasje tussen de twee moskeeën. 

's Middags gingen we naar de Basilica Cisterne, een ondergrondse wateropslagplaats. Hier zwemmen echt reusachtige vissen in rond.

De pilaren werden heel mooi verlicht, waardoor het een erg mysterieuze uitstraling kreeg.

Mooi!

Na de Basilica ging ik met twee (andere) vriendinnen nog even de stad in om onder andere souvenirtjes te kopen. Toen we een klein gangetje inliepen, kwamen we opeens hier.

Ik zag een prachtig bloesje, maar hij was helaas niet in mijn maat:(.

's Avonds aten we met de hele groep in een restaurantje. Op de terugweg liepen we langs deze poezen. Ze sliepen allemaal bij elkaar, heel lief.

Ook liepen we nog even door de wat kleinere bazaar, waar we maandag ook al doorheen waren gelopen. Dit had ik de vorige keer helemaal niet opgemerkt.

Zaterdag 
Alweer de laatste dag! We hadden 's ochtends en de middag nog even vrije tijd, want we moesten om vier uur bij het hostel zijn voor het vertrek. We liepen langs 'het grootste tulpenveld van Europa' wat echt ontzettend meeviel. Het zag er wel mooi uit, daar niet van ;).

En weer in het vliegtuig naar Nederland! Ik zat weer aan het raam en gelukkig was het dit keer niet bewolkt. Ik kon dus de hele reis genieten van dit uitzicht.

Wauw!

Nog wat sfeerplaatjes. 
Spice market.




Lampenwinkeltje. Hier had je er heel wat van en het zag er 's avonds prachtig uit, wanneer ze alle lampen aanhadden.




De moskee.

 
Uitgaan!

Onze kamer, waar we met 8 personen moesten zien te overleven.
  
Het hostel.

En de binnenkant.


Istanbul was top; ik heb veel gezien, geproefd en een hele nieuwe cultuur leren kennen.

Fijn weekend! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten